Socjologia mody


Hanna Kostrzewska

Koloroznawcy



Studenci kulturoznawstwa są grupą, którą łatwo zauważyć. Stanowią element ożywiający spokojne barwy wnętrz budynku przy Placu Sejmu. Wśród studentów innych kierunków kulturoznawcy wyróżniają się elementami garderoby, fryzurami i rekwizytami. Najbardziej jednak wyróżnia ich kolorystyka.

Zainteresowania kulturoznawców w pewnym stopniu pokrywają się z siatką zajęć, jakie proponują studia. Do najczęściej wymienianych pasji należą: kino, literatura, sztuka (od malarstwa i architektury, przez komiks, po grafikę komputerową), oraz teatr i muzyka. Równie często studenci i studentki interesują się fotografią, podróżami, czy kulturą innych krajów, a także sportem. Wśród wymienianych dyscyplin dominują sporty zimowe (narciarstwo i snowboard), oraz taniec. Wspólne pasje łączą poszczególne roczniki. Wiek, rok studiów, czy płeć nie determinują zainteresowań. Studentki pasjonują sporty walki, a studentów taniec, czy poezja. Podobnie wybór specjalizacji (filmoznawstwo, teatrologia, teoria i historia kultury, kultura literacka, komunikacja kulturowa) nie zawęża pola zainteresowań studentów, teatrolodzy z chęcią oglądają filmy, a filmoznawcy z przyjemnością czytają książki. Obok zainteresowań związanych z szeroko rozumianą kulturą znajdują się także inne, pasje. Informatyka, rynek nieruchomości, zoologia, gotowanie czy ogrodnictwo to niektóre z nich.
Zainteresowania kulturoznawców nie są szczególnie widoczne w ich strojach. Są subtelnie sugerowane przez rozmaite dodatki w postaci przypinek, naszywek, smyczy, czy toreb. Drobne elementy mogą sugerować upodobania, jednak w większości przypadków na pierwszy rzut oka nie jesteśmy w stanie przypisać konkretnych zainteresowań do konkretnej osoby. Zdarza się, że elementy stroju kulturoznawców znacząco pomagają nam w klasyfikacji. Przykładowo niektórych pasjonatów filmu możemy rozpoznać po jasnych, bawełnianych torbach z charakterystycznym nadrukiem w postaci logo festiwalu filmowego "Era - Nowe Horyzonty". Pojawiają się też przypinki będące pamiątkami z jakichś wydarzeń kulturalnych. Miłośnicy zwierząt czasem zaznaczają zainteresowanie danym gatunkiem w stroju (w tym wypadku także spotkamy przypinki, ewentualnie nadruki na T-shirtach).






Fasada osobista kulturoznawcy nie jest jednolita. Nie ma jednego, obowiązującego wzoru w sposobie ubierania się. Wśród ogółu studentów nauk o kulturze da się wyodrębnić dwie główne grupy, dwa nurty w prezentowanych strojach. Zarówno dziewczęta jak i chłopcy sytuują się odpowiednio w jednej, bądź drugiej grupie. Czynnikiem różnicującym warianty fasady osobistej jest przede wszystkim kolor, ale także i sposób łączenia poszczególnych elementów stroju. Przyjmując jednak barwę jako nadrzędny element podziału istniejące grupy możemy więc jako "kolorowych" "stonowanych".






"Kolorowi" tworzą swój strój sięgając po szereg różnorodnych elementów. Dobierają fragmenty ubioru tworząc oryginalne kompozycje. Łączą style, materiały i barwy niejednokrotnie w zaskakujący sposób. Czasem bazują na kontrastach, czasem jedynie kolorują utarte normy, czy obowiązujące style. Realizują prywatną wizję samego siebie, według swoich wyznaczników atrakcyjności, czy estetyki. Lubią eksperymenty, szczególnie w kwestii doboru kolorów. Barwy jakie przybierają są intensywne, mocne. Zauważamy zielenie, żółcie, fiolety, czerwienie, czy turkusy. Niejednokrotnie prezentują swoim strojem niestandardowe połączenia kolorystyczne. Większość grupy "kolorowych" to dziewczęta, niemniej znajdziemy w tej grupie także i męskich przedstawicieli. U studentek styl ten przejawia się w bardziej wyraźny sposób - przykładowo: łączą one materiałowe, delikatne spódnice z dresowymi bluzami (charakterystyczne są szczególnie "oldschoolowe", staromodne, elastyczne bluzy zapinane na zamek). Do takiego kompletu często dołączane są buty - czółenka w rozmaitych barwach i deseniach. Innym przykładem może być łączenie jaskrawych legginsów z krótkimi, równie jaskrawymi spódniczkami, lub różnych wzorów - paski i kropki niejednokrotnie występują w parze. Czasami spotykamy także jasny, barwny makijaż. Dziewczęta często i chętnie noszą różnego rodzaju ozdoby i dodatki. Zarówno w grupie "kolorowych" jak i "stonowanych" korale, kolczyki, szale, apaszki czy chusty są niezwykle często spotykane. "Kolorowe" kulturoznawczynie stosują odpowiednio dodatki barwne, z różnych materiałów. Różne są wielkości i formy korali czy kolczyków, niemniej stanowią one element dopełniający stroju, zwiększają różnorodność i wrażenie przepychu. Nawet jeśli reszta stroju nie rzuca się w oczy kolorami, barwne korale czy niestandardowe ozdoby ożywiają strój i zwracają na siebie uwagę. Chłopcy - "kolorowcy" w ubiorze stosują mniej ekstrawaganckich połączeń stylów, czy materiałów, natomiast podobnie jak dziewczęta eksperymentują z kolorami. Zwykle noszą dżinsy, czasem spodnie materiałowe w kratę, czy inny wzór. Pojawiają się koszule w różne wzory, jednak bardziej popularne są T-shirty w rozmaitych barwach, nierzadko z dużymi, barwnymi nadrukami. T-shirtowi towarzyszyć może marynarka. Podobnie jak koleżanki studenci lubią wzory, szczególnie popularne są paski. Częściej niż w grupie "stonowanych" "kolorowi" studenci używają raczej toreb, niż plecaków. Jeśli studenci i studentki z tej grupy noszą okulary - wybierają oprawki niestandardowe. Twarz dziewcząt i chłopców zdobią oprawki o różnych barwach i fakturach (np. intensywna pomarańcz zdobiona małymi, czarnymi kropkami, czy pozioma biało - czarna zeberka), a także o różnych kształtach (np. częściej spotykane u chłopców wielkie oprawki "telewizory" narzucające skojarzenia z modą PRLu). "Kolorowi" studenci częściej niż pozostali eksperymentują z fryzurami. Dziewczęta częściej niż chłopcy zmieniają nie tylko długość i ułożenie włosów, ale także ich kolory.






Jeśli chodzi o grupę "stonowanych" - zasadą dominującą nie jest chęć wybicia się z tłumu, ani eksperymentowanie w ramach konwencji czy kolorów. "Stonowani" chcą wyglądać schludnie, estetycznie. Zasada ta dotyczy zarówno dziewcząt, jak i chłopców. W stroju rzadziej pojawiają się intensywne kolory, częściej brązy, beże, czy generalnie - pastelowe tony. Chłopcy noszą dżinsy i koszulki polo, lub T-shirty. Czasami na koszulce pojawi się nadruk, ale zwykle nie zajmuje on dużo miejsca. Preferują raczej plecaki, rzadziej używają toreb. Dziewczęta noszą dżinsy, lub spodnie materiałowe. Łączą je z bluzkami, T-shirtami, oraz zapinanymi sweterkami. Studentki czasami stosują makijaż, najczęściej zintegrowany ze strojem. Wybierane przez nie fryzury są dalekie od ekstrawagancji, rzadziej farbują włosy. Dziewczęta często noszą się kolczyki, korale, biżuteria. Pojawiają się elementy srebrnej lub złotej biżuterii, łańcuszki (raczej nie spotykane u "kolorowych"). Popularne są także korale i kolczyki o różnych kształtach i rozmiarach, co jest elementem łączącym dwa typy fasady.





Obydwa typy łączy także zachowanie. Nie krępują się pozować do zdjęć, chętnie udzielają informacji na swój temat. Rzadziej chcą być fotografowani z pomocami naukowymi, częściej z grupą przyjaciół, czy znajomych.
Mimo, iż dwa główne style preferowane przez studentów kulturoznawstwa różnią się, ich zainteresowania są raczej podobne. Spokojne pastele i krzykliwe jaskrawości łączą się we wspólnych pasjach i podobnym działaniach. Studenci tworzą grupę, w której fasada osobista manifestuje ich wielowymiarowe zainteresowania różnymi formami kultury.